افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان:

افزایش ظرفیت رشته‌های پزشکی، موجب نگاه ثروتی به بیمار خواهد شد / توزیع نامناسب پزشکان مشکل اصلی است، نه کمبود آن‌ها!

بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان با انتشار نامه‌ای به نمایندگان مجلس، دلایل مخالفت جامعه‌ علوم پزشکی نسبت به طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی به میزان دو برابر را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان طی ارائه‌ طرح دوفوریتی افزایش دوبرابری ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی در سال ۹۸-۹۹، در صحبت‌هایی که روز گذشته با نمایندگان استان زنجان در مجلس شورای اسلامی داشت، صدای مخالفت دانشجویان علوم پزشکی را به گوش این نمایندگان رساند و دلایل و مستندات خود را که نشان از زیان بار بودن این طرح بود را ارائه کرد.

این تشکل از روز نخست سعی در اقناع نمایندگان مجلس شورای اسلامی به جهت زیان بار بودن این طرح داشت که طبق آخرین صحبت‌های انجام شده میان این تشکل و فریدون احمدی، یکی از نمایندگان موافق این طرح از استان زنجان، این نماینده نسبت به مضرات این طرح قانع شده و قول دادند که امضای خود را پس بگیرد.

پیرامون این مساله، تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به عنوان نماینده دانشجویان با انتشار نامه‌ای خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی دلایل مخالفت جامعه‌ی علوم پزشکی نسبت به طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به میزان دو برابر را اعلام کرد.

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

ضمن عرض سلام و خسته نباشید، تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان، به عنوان نماینده دانشجویان، دلایل مخالفت جامعه‌ی علوم پزشکی نسبت به طرح دو فوریتی افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ به میزان دو برابر را خدمت شما اعلام میکند.

اول: ایراد بزرگ این طرح در نظر نگرفتن زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت می‌باشد. امکانات موجود دانشگاه‌های علوم پزشکی، نظیر امکانات رفاهی (خوابگاه، غذای مناسب و…) امکانات آموزشی (بیمارستان‌های آموزشی، کلاس و فضای آموزشی دانشکده ها، تعداد کافی هیئت علمی، مواد مصرفی آزمایشگاه ها، جسد تشریح و…) و… کفاف همین تعداد دانشجو را نمیدهد. حال با دوبرابر شدن دانشجویان در مهرماه سال ۹۸، دانشگاه چگونه پاسخگوی این نیاز‌ها خواهد بود؟

دوم: طرح به صورت کلی تمامی رشته‌های علوم پزشکی را شامل می‌شود، درصورتی که هم اکنون در بسیاری از این رشته‌ها فارغ التحصیل بیکار وجود دارد. بهتر است جهت جلوگیری از افزایش نرخ بیکاری، طرح به صورت دقیق تر، رشته‌های نیازمند را، به تفکیک شهر و دانشگاه محاسبه کرده و نیز با محاسبه‌ی دقیق، تعداد نیروی مورد نیاز را نیز محاسبه کرده و سپس به رای گذاشته شود.

سوم: ماه عسل تمام شد، بدون تعارف عرض می‌کنم، پول نداریم.

جمله‌ای که وزیر بهداشت چندی پیش گفت. حال در این بلبشوی اقتصادی که برای تامین بودجه، دانشگاه مجبور به کم کردن فعالیت‌های فرهنگی، پژوهشی و عمرانی خود، افزایش دریافت دانشجوی پردیس بین الملل و کاهش کیفیت امکانات رفاهی نظیر غذا و دیرکرد چندماهه در پرداخت حقوق کارکنان دانشگاه می‌شود، دو برابر کردن جمعیت دانشجو چه پشتوانه‌ی منطقی دارد؟

چهارم: بهتر است در ابتدا فکری برای به کار گرفتن چهل هزار پزشکی شود که یا بیکارند و یا در شغل دیگری مشغولند. البته آمار مابقی رشته‌های علوم پزشکی نیز دست کمی از این تعداد ندارد. افزایش ظرفیت رشته‌های علوم پزشکی فقط باعث افزایش این اعداد می‌شود.
مشکل موجود در جامعه‌ی درمانی ما، مشکل عدم توزیع مناسب پزشکان می‌باشد نه کمبود آنها.

پنجم: تعداد زیادی از رشته‌های علوم پزشکی، هم اکنون در حال اشباع شدن می‌باشند؛ با افزایش دوبرابری ظرفیت فقط رقابت کاذب در بین کادر درمان به وجود می‌آید که باعث میشود جامعه‌ی پزشکی، به چشم کسب ثروت به بیمار نگاه کند نه به چشم بیمار!

ششم: با تصویب این طرح، زمینه برای ورود افسارگسیخته‌ی دانشگاه‌های آزاد و پیام نور به بخش درمانی باز می‌شود. با وجود کمبود امکانات ذکر شده در دانشگاه‌های سراسری، دانشگاه‌های آزاد و پیام نور چگونه پاسخگوی این نیاز‌های رشته‌های علوم پزشکی خواهند بود. آیا نتیجه‌ی این ورود چیزی جز تربیت پزشکانی با سطح آموزشی پایین خواهد بود که قطعا برای سلامت کشور مخرب خواهد بود؟

هفتم: با صدور اجازه‌ی انتقال محصلان خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی، چیزی جز لکه دار شدن عدالت آموزشی نصیب کشور نخواهد شد.

به راستی چه کسانی قادر به پرداخت هزینه‌های سنگین تحصیل در کشوری دیگر هستند. آیا جز این است که با تصویب این طرح، صندلی‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط نصیب آقازاده‌ها می‌شود؟درپایان خواسته‌ی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی از شما این است که شجاعانه در برابر اینگونه طرح‌های زیان بار بایستید و از تصویب طرح‌هایی که صدمات هنگفتی به بیت المال مسلمین می‌زند جلوگیری کنید.

والسلام علیکم و رحمت الله
بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

ممکن است بپسندید...